Amsterdam – 62% van de werkgevers in ons land heeft te maken met werknemers met financiële problemen. Dat kost de werkgever gemiddeld €13.000 per persoon per jaar.
Schulden van personeel is kostenpost voor werkgever ( bron De Telegraaf )
Amsterdam – 62% de werkgevers in ons land heeft te maken met werknemers met financiële problemen. Dat kost de werkgever gemiddeld €13.000 per persoon per jaar.
Dit komt naar voren uit het rapport ’Personeel met schulden’ van budgetvoorlichter Nibud. Het onderzoek wordt vandaag naar buiten gebracht bij de lancering van de website financieelgezondewerknemers.nl door Koningin Maxima. Zij doet dit op de jaarlijkse platformbijeenkomst van Wijzer in geldzaken.
Uit het rapport blijkt dat werkgevers vaak pas laat zicht krijgen op de geldproblemen van hun personeel. De site kan werkgevers helpen sneller signalen op te vangen. Zo blijkt dat werknemers met geldproblemen bijvoorbeeld vaker geld lenen bij collega’s. Ook doen ze minder vaak mee met uitjes of verjaardagen. Verder blijkt dat ze vaker vragen of ze meer diensten mogen draaien.
„Ondanks de signalen weten werkgevers vaak pas in een laat stadium van de financiële problemen, bijvoorbeeld wanneer er loonbeslag wordt gelegd of wanneer een werknemer om een voorschot vraagt”, legt financieel coach Micha Aarts van Sammen uit. Via het Nibud en Sammen helpt ze werknemers er weer financieel bovenop te komen.
„Dat het zo lang duurt dat werknemers om hulp vragen, komt vooral onder meer omdat er nog steeds een taboe hangt rondom financiële problemen”, is de ervaring van Aarts.
Daarnaast zijn werknemers bang dat ze worden ontslagen. Dat is niet zo gek: bijna een derde van de werkgevers vindt financiële problemen van werknemers een reden voor ontslag of om het contract niet te verlengen.
Immers, een werknemer met schulden kost een werkgever circa €13.000 per jaar (bij werknemers met een voltijds dienstverband en een modaal inkomen, zo heeft het Nibud berekend). Dit komt onder meer omdat mensen met schulden een 20% lagere arbeidsproductiviteit laten zien.
Ook zijn werknemers gemiddeld zeven dagen meer ziek per jaar als gevolg van hun geldzorgen. Is het eenmaal bekend bij de werkgever, dan kost het deze nog zo’n drie uur aan het afhandelen van het loonbeslag. Daarnaast kan het bedrijf nog risico lopen vanwege diefstal, fraude en het feit dat personeel met geldproblemen vatbaarder is voor omkoping en chantage.
Hoewel dus bijna een derde van de werkgevers in financiële problemen een reden ziet voor ontslag, wil de rest wel helpen met het oplossen ervan. Een van die werkgevers is de provincie Zeeland. „We kiezen er in eerste instantie altijd voor om de medewerker te helpen omdat we vinden dat dat past in goed werkgeverschap”, aldus een woordvoerder. „Maar daarbij kijken we ook wat de werkhouding van iemand is.”
Ze hebben ook gebruik gemaakt van een financieel coach, legt de zegsman uit. „We kwamen er achter nadat er beslag op het loon was gelegd. De betrokkene zat flink in de problemen maar op het werk was niks op- of aan te merken; er werd goed werk geleverd.”
De betrokkene uit de provincie Zeeland is niet de enige met financiële problemen: „We hebben dit vaker aan de hand gehad”, aldus de woordvoerder. Aarts voegt toe dat ze bij „heel veel verschillende bedrijven en instanties gewerkt: van zorginstellingen tot commerciële bedrijven en overheidsinstanties, het komt overal voor”.
Het Nibud zag in 2015 dat 36% van de werknemers in meer of mindere mate moeite heeft met rondkomen. Van de werkenden heeft 21% lichte of ernstige betalingsproblemen.